Βιβλίο Θεωρίας της Μουσικής, Σολφέζ,
Καλλιέργειας Ακουστικών Ικανοτήτων
3 Τεύχη

της Χρύσας Κίτσιου

 

Το βιβλίο αυτό είναι μια εκσυγχρονισμένη πρόταση διδασκαλίας βιωματικού χαρακτήρα και δίνει στον εκπαιδευτικό υλικό - ιδέες προκειμένου να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών του και να δημιουργήσει μια ευχάριστη ατμόσφαιρα στη διάρκεια του μαθήματος. Τα σολφέζ αποτελούνται από ευχάριστες μελωδίες που σε συνδυασμό με τις προτεινόμενες συνοδείες (που περιέχονται στο CD) αποτελούν αυτοτελείς μουσικές συνθέσεις σύγχρονου χαρακτήρα με έντονο μουσικό ενδιαφέρον, ξεφεύγοντας από τον παραδοσιακό χαρακτήρα της «άσκησης».

Στα CD περιέχονται τα σολφέζ του βιβλίου, ηχογραφημένα με συνοδεία στο πιάνο.  Έτσι, διευκολύνεται η ενασχόληση του μαθητή στο σπίτι και αναπτύσσεται η μουσικότητά του συνδέοντας τη Θεωρία της Μουσικής με τη Μουσική ως Τέχνη.


Το βιβλίο αυτό διδάσκεται  με επιτυχία σε μουσικά σχολεία, ωδεία, ιδιωτικά σχολεία, φιλαρμονικές, κτλ. και είναι κατάλληλο για μαθητές ηλικίας από 9 ετών και πάνω.

Εκτός από το μάθημα της Θεωρίας και Σολφέζ, το βιβλίο  χρησιμοποιείται συχνά στο μάθημα:

  • μουσικού οργάνου (πιάνο, κιθάρα, φλάουτο κτλ.)
  • χορωδίας
  • πρίμα βίστα
  • προετοιμασίας για τον « Έλεγχο μουσικών ακουστικών ικανοτήτων» των Πανελληνίων εξετάσεων, για την εισαγωγή σε τμήματα Μουσικών Σπουδών.
Επίσης, τα σολφέζ (σε συνδυασμό με την παρτιτούρα από το βιβλίο του καθηγητή) χρησιμοποιούνται ως κομμάτια - ρεπερτόριο στην εκμάθηση μουσικού οργάνου.

Περιέχονται:
και με αυτόν τον τρόπο καλλιεργούνται η αντίληψη των διαστημάτων, η ονοματολογία, η αντίληψη του Μείζονα και Ελάσσονα τρόπου, η ικανότητα για τρανσπόρτο (μεταφορά), η αίσθηση τονικού κέντρου, η ρυθμική ακρίβεια, η μνήμη κτλ.

Στόχος της ολοκληρωμένης και πολύπλευρης διδασκαλίας είναι όχι απλώς η θεωρητική προσέγγιση κάθε μουσικού φαινομένου, αλλά κυρίως η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών:
α) να το αναπαράγουν (τραγουδώντας ή παίζοντας κάποιο μουσικό όργανο)
β) να το αναγνωρίζουν (όταν το ακούν).

Τα στάδια που ακολουθούνται προκειμένου να επιτευχθεί αυτό είναι:

  • παρουσίαση ενός μουσικού φαινομένου (θεωρητική προσέγγιση)
  • τρόπος που ακούγεται (χρήση ασκήσεων και αντιπροσωπευτικών παραδειγμάτων γνωστών μελωδιών κλασικής και παραδοσιακής μουσικής διαφόρων χωρών)
  • τρόπος που τραγουδιέται (χρήση ρυθμικών και μελωδικών σολφέζ)
  • ακουστική αναγνώρισή του (χρήση ασκήσεων καλλιέργειας ακοής και dictée)

‘Ετσι, με το βιωματικό αυτό τρόπο διδασκαλίας η Μουσική αντιμετωπίζεται ως Τέχνη. Η ύπαρξη πολλών και διαφορετικών ειδών ασκήσεων δίνουν στο μάθημα έναν ευχάριστο και δημιουργικό χαρακτήρα.

Επιπλέον, ο καθηγητής εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο αφού οι ασκήσεις είναι ήδη γραμμένες και δε χρειάζεται να χάνει χρόνο για να τις δημιουργήσει. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται και η σύγχυση των παιδιών εξαιτίας της λανθασμένης μεταφοράς των ασκήσεων από τον πίνακα στο τετράδιο.
Το βιβλίο αυτό καλύπτει όλα τα κεφάλαια της κλασσικής Θεωρίας της Μουσικής και επιπλέον αναφέρεται σε θέματα όπως η διασκευή, το μοτίβο, διάφορα είδη μουσικής, ελληνικούς - ευρωπαϊκούς και σύγχρονους ρυθμούς - χορούς κτλ.

 

Επιπλέον, περιλαμβάνει κεφάλαια, όπως π.χ. αναστροφές συγχορδιών, πτώσεις, συγχορδίες με 7η, μετατροπίες, ντιμινουίτα κτλ. κάνοντας έτσι μια καλή εισαγωγή στην Αρμονία της Μουσικής.
Τέλος, τα είδη των ασκήσεων που χρησιμοποιούνται στα πλαίσια της καλλιέργειας της ακοής δημιουργούν μία πολύ καλή βάση για προετοιμασία στο μάθημα «Έλεγχος μουσικών ακουστικών ικανοτήτων» των Πανελληνίων εξετάσεων για την εισαγωγή σε Τμήματα Μουσικών Σπουδών.

 

Κάθε τεύχος συνοδεύεται από το αντίστοιχο "Βιβλίο του καθηγητή" που περιέχει:
1. Τα σολφέζ από το βιβλίο του μαθητή, εναρμονισμένα και γραμμένα για πιάνο - όπου αναγράφονται οι συγχορδίες ώστε να διευκολύνονται οι καθηγητές που θα συνοδέψουν τα σολφέζ σε άλλο πολυφωνικό όργανο ή όσοι προτιμούν μια πιο απλή ή διαφορετική συνοδεία.
2. CD με τη συνοδεία των σολφέζ και τα παραδείγματα γνωστών μελωδιών που περιέχονται στο βιβλίο του μαθητή.